My PALESTIN!

My PALESTIN!
.:::Let Us UNITE:::.

Thursday, December 17, 2009

License In My Hand!


Assalamu'alaikum wbt.

To my all readers! How r u all today? I hope all of u are in good condition! =) Alhamdulillah...

Yesterday was my JPJ's test. In order to gain my license I have to go through all the tests! Guess what? I passed! Yahoo!!! ^0^

Now, I can drive anywhere...hehe

As for today, I have a tournament for Netbal at 5PM (Wish me luck u guys). This is my first time at UIAM to join USC (University Sports Carnival). Pray for me.=)

Hope ALLAH will help u guys in whatever u'll do.ameen.

P/s : Sorry for the short posting. This is all the time I've got for now.

Until then SALAM.

LadyMuslimah

Wednesday, November 18, 2009

I Learn To Drive And Exam in the Same TIME!


Assalamu'alaikum...



Ha... now I have sometimes before going to KL today. Got something to do before my flight back tomorrow to BORNEO Land Below Da Wind. I miss KK so much! Can't express it in words. Too precious. =)


I've just finished my exam yesterday, and i tought today will be the good day to write something in my blog. Ha! =P


4 days before my last paper (subject: Pre-Contract Administration For Quantity Surveyors), I decided to take 4 session of 8 hours, 1 session per 2 hours to learn driving to get a license of course! =) It makes me wondering, why do people driving a car? so many factors pop into my mind.


My driving teacher always remind me the total of accidents per year higher and higher, like a non-stop. "You have to control your speed!" he said. "You have to do this... and that... and then bla..bla..bla" he reminds me AGAIN and AGAIN (like the 2PM's song title - hehe). All of them going around and around wandering in my head. Life is so much precious, it is like an oasis in the desert and snow in the sahara (quote from Life is an Open Secret : You, Me and We by Zabrina A.Bakar - Read it!).


I think personally, life is amanah from ALLAH. Every second and every minute ALLAH gave us air to breathe. Isn't it amazing? For free, no charge! Same as driving, on the road I believe people life and my life are my amanah to take care of. If we start from Basmallah, InsyaALLAH we are in care of ALLAH SWT. And the rest Tawakal ala' ALLAH (Give all to ALLAH to decide what's best for us!).


So, what are the purpose for me and you to learn driving?


Wallahu'alam.


Until then, c ya all later. =)


LadyMuslimah

Saturday, October 24, 2009

Value Your Friendship...

Salam.


For this posting, I'd like to share my hobby which is what I like the most to watch during my free and busy time, perhaps? Please forgive me, for my -ve 'thing' in Grammar. It's weird, doesn't it?hehe...lol

I would like to apology to all my blog's readers because I don't update my blog recently. I don't have any excuse to give. It is my fault, hope your guys can forgive me. Be very nice ok?hehe I'll try to write something in english because my readers are also not 'Orang Melayu' = "Malay People". Well, well. English is language that is use widely in today's world. Isn't it? I'll try my best to include some 'Bahasa Melayu' = "Malay Language" to educate and share to you guys. So, I hope the positive feedback and you guys will educate me in return. (Other language also possible!) ONE WORLD + BROTHERHOOD = one religion (ISLAM)

I also welcome people from others belief respectfully that come and visit my blog. Very nice of you =) I write on my free will. Words are more powerful to change people than jewelleries. It is long lasting and become history one day. InsyaALLAH. I'll write not to seek for enemies. I'll write in hoping to get a positive return to share and to educate you, also for my own reminder. People are lost sometimes. I'll hope ::you:: the one who will remind me. Yes you! Readers! =D


This is the topic I adore most of the times. Life is very simple. But sometimes it can be complicated. In our long journey, along the way we'll meet some people maybe passing by in every chapter of our life. Sometimes we called them rival, sometimes we called them friends and up to BEST OF FRIENDS!

People been asking me, have you ever felt down by your best friends? Guess, what would my answers be? Of course, I've experienced it same as you guys. I'll start to recognize the words best friends when I was in elementary school. At that time, I don't know much. And I lost that best friends when I was in my high school at Form 3. Since then, I was thinking that I've lost contact with her after we started our life in high school. Well, life must go on. But, sometimes we have to look back to get the precious lesson from it.

Until now, there are some people I like to thanks properly. Thanks because you all be able to give and take what is bad and good from me: mostly the bad attitudes. And you guys complete my life well by giving your best to find out my good side and open your eyes widely to improve my bad side. I am very thankful and appreciate it, you guys like my second eyes when I am lost, when I am far, when I am forget and when I am weak. May ALLAH bless you all and give the best to you now and hereafter. Ameen Ya RABB.

My Free and Busy Time?

During my free time or busy time as well, I like to watch some variety shows and dramas either KOREAN or JAPANESE drama. But, KOREAN is in my first list to watch. And it is a must thing to find! Surprise? But I value it and give me sometimes to think about moral of their stories and so on. Try it! You will find it interesting! I'll bet!=j

And so about the variety show they did. Like Intimate Note! KOREAN variety show. The other day, I tried to do some search about videos on the YouTube and I find one! Guess which one? The Intimate Note! There was a band name Super Junior who were the guest at the show. I like the Super Junior group! They said at one of their interview Super Junior (13 members) same as friendship! Even one member is not presents, their felt uncomplete!

Do we think the same shoes as them? Even one of our best friend is absent in one day, do you remember him or her? Do you give him or her a call? Asking are you not feeling well? Maybe he or she got some problems?

Maybe, some of my readers did not agree if I give them as an example to follow. The positive think we take and the bad think we take it as a lesson. Simple as that. Like JAPANESE people, their value the time very much! I would see that as their advantage in life. Wal 'asr. Do we value it?

And I would like to remind all of us (including me=]) we must think of ourselves fault before we look for others. The key is with us. We are reflection of other people. And others are also our reflection. So, we all the same. ALLAH creates us human in the best shape. Fell lucky? Alhamdulillah. Thanks to ALLAH.


Sorry if what I wrote hurts you guys. My bad.

And what's come good all praise to ALLAH.

From HIM we came and to HIM we'll returned.


Until then, wallahu'alam.


LadyMuslimah

Friday, October 23, 2009

Sesekali Kesihatan Ku Di Uji...

Salam.



Emm. Dah lama tak menulis dalam blog ana. Rasa malu pada sahabat2 yang sentiasa meng'update-blog'. Tahniah dan syabas ana ucapkan! :)



Sesekali menjengah blog, ana hanya memandang sepi. Banyak berfikir nak tulis apa dan bahan apa yang nak dikongsi untuk sahabat/h2. Fikiran sesekali berjalan membuahkan banyak perkara yang ana kira perlu disentuh dan perlu dikongsi. Cumanya bila dah banyak idea yang timbul queue dan menunggu untuk diterjemahkan ke dalam text pelbagai masalah yang timbul. Dugaan. Hidup kita tak pernah sunyi darinya.



Semester ni, ALLAH bagi ana ujian melalui kesihatan. Ada orang kata, tiap ujian adalah kifaroh bagi dosa2 kita sama ada yang lalu mahupun sekarang. Wallahu'alam.

Walau apa pun, kita terima dengan hati yang redha dan hati yang penuh merendah padaNYA. Bersyukur padaNYA. DIA masih ingat pada kita dengan menghadiahkan kita sekecil zarah ujian.






"Padamu Ya ALLAH hanya tempat ku mengadu. Maafkan aku atas kelalaianku Ya ALLAH yang sentiasa alpa dan terlupa tanggungjawabku sebagai hambaMu. Jadikan aku hamba yang sentiasa tunduk, patuh dan taat padaMU dengan hati yang penuh merendah dan hina. PadaMU juga aku kembali. Matikanlah aku dalam keimanan". Amin Ya RABB.


LadyMuslimah

Monday, July 13, 2009

Hari ni...Berpenat Lelah!

Assalamu'alaikum wbt.



Cuti dah habis... Sekarang dah mula nak Kuliyyah. Selamat tinggal Negeri Di Bawah Bayu, Selamat Datang Ke iiuM semula. hehe



Dari lapangan terbang Air Asia Tanjung Aru KK Sabah, mengambil masa selama 2 jam dan 30 minit untuk sampai ke LCCT KL. Sempena musim H1N1, tengok2, ramai juga penumpang2 berjaga2 (guna penutup mulut dan hidung...). Sebagai langkah mencegah:). TawakalaALLAH.



Hari ni,masuk hari kedua di uia. Semalam penat bangat, dari airport sampai ke uia, lepas tu register untuk Mahallah lagi. Dah dapat key bilik, terus kemas2 bilik. Nak kena angkut barang lagi turun setingkat. ALLAH saja yang tahu, kita semua penat (iye x? hehe)



Pagi tadi, ana turun ke CELPAD tanya tentang subjek bi. Alhamdulillah dah selesai. Ana ke KAED (Kuliyyah of Architecture & Environmental Design) nak register subjek guna manual form, nak kena minta tandatangan 6 orang pensyarah. Naik turun, naik turun tingkat, dalam hati ana tak henti2 menyebut "Robbi hu yasir wala tu asir". ALLAH saja yang tahu tahap kesabaran hambaNYA, jauh mana sakit hambaNYA. ALLAH kuatkan juga semangat ana yang sangat2 lemah ini untuk teruskan juga. Ahamdulillah, x sampai sejam dah selesai. :D Kaki ana sakitnya...huhu :(



Sem ni ana mesti banyak berusaha. Aja-Aja FIGHTING!








Wallahu'alam bissawab.



LadyMuslimah

Saturday, June 20, 2009

Syurga atau Neraka???



Bukan undi tentukan masuk syurga: Muhyiddin

KUALA KRAI: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sama ada rakyat mengundi Barisan Nasional (BN) atau pun PAS, kedua-duanya pun membolehkan umat Islam di negara masuk syurga.Timbalan Presiden Umno itu berkata perkara yang boleh menghalang orang Islam daripada masuk syurga adalah dosa mereka dan bukannya kerana memilih suatu parti.Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata hakikatnya kedua-dua parti memperjuangkan agama Islam namun apa yang membezakan BN dan Pas adalah BN mempunyai kekuatan untuk memaju dan menggerakkan negara."Keupayaan BN untuk bangunkan negara lebih kuat berbanding keupayaan (PAS) di bawah pimpinan (Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat)," katanya ketika berucap pada majlis perjumpaan khas dengan warga pendidik di Sekolah Kebangsaan Sungai Sok, di sini hari ini.

Jumaat, 19 Jun 2009

Sumber : http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Friday/Mutakhir/20090619115227/Article/index_html


Apabila Islam tidak pimpin perubahan

Ustaz Idris Ahmad Wed Jun 17, 09 9:34:31 am MYT

TAJUK ucapan dasar Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Muktamar ke-55 pada 11 Jamadilakhir 1430/5 Jun 2009 di Stadium Malawati, Shah Alam, adalah 'Islam Memimpin Perubahan'. Tema ucapan dasar ini membuktikan PAS tetap konsisten dengan dasar Islam yang menjadi teras kepada perjuangan parti.

Ini dapat dilihat di dalam Perlembagaan PAS fasal 3. Dasar PAS ialah Islam. Islam yang diperjuangkan oleh PAS ialah Islam lengkap, merangkumi semua perkara sama ada ibadah, politik, ekonomi, akhlak. Dalam erti kata lain, merangkumi urusan hidup dan mati.

PAS mahu memperjuangkan Din wa daulah (agama dan negara). Islam yang hendak diperjuangkan ialah Islam syumul, lengkap, bukan tempelan, bukan dijuzukkan sehingga menampakkan Islam hanya digunakan sewaktu mati sahaja.

Di Dalam fasa 5. Tujuan PAS ialah:

1) Memperjuangkan wujudnya di dalam negara ini sebuah masyarakat dan pemerintahan yang terlaksana di dalamnya nilai-nilai hidup Islam dan hukum-hukumnya menuju keredaan Allah.

(2) Mempertahan kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara. Islam ialah agama Allah bukan ciptaan daripada mana-mana dogma manusia. Islam ialah Islam dan bukan lain daripada itu walaupun ada dalam tulisan orientalis Barat yang cuba mengelirukan perkataan Islam dengan menyebut Muhammadism seolah-olah agama Islam adalah ciptaan Nabi kita Muhammad s.a.w. Malahan dalam tulisan mereka juga disebut dengan Muhammadan Law bukan disebut Islamic law. Ini adalah mainan orientalis seolah-olah undang-undang ini adalah ciptaan Nabi Muhammad s.a.w.

Islam adalah agama yang tidak disandarkan pada individu tetentu. Tidak seperti agama Kristian dengan dikaitkan kepada Jesus Christ, Buddha disandarkan kepada Gautama Buddha. Demikian juga agama Zoroasterianism kepada Zoroaster.

Islam juga tidak dikaitkan dengan mana-mana tempat, seperti agama Yahudi yang dikenali dengan dengan Judaism yang berasal daripada nama tempat iaitu Jew (Judah Tribe) demikianlah dengan Hinduism yang dinisbahkan kepada nama tempat iaitu Indus yang kemudian bertukar sebutannya kepada Hindu.

Tetapi Islam adalah daripada Allah, daripada acuan Allah (Siibgah Allah) dan bukan ciptaan mana-mana individu berdasarkan falsafah dan pemikiran manusia yang dangkal.

Islam adalah Islam dan ia berdiri dengan sendiri tanpa perlu dikaitkan dengan yang lain. Al-Syahid Syed Qutb menulis "Al-Islam huwa al-Hadharah" yang menyebut memang Islam itu maju dan yang mundur apabila tidak melengkapkan diri sebagai Islam yang tulen.

Jika kita melihat pada zaman Rasulullah s.a.w. yang telah membawa kemajuan dan memimpin bangsa Arab walaupun sebelum baginda diutuskan orang Arab adalah bangsa nomad yang tidak maju dan dikalahkan oleh musuh-musuh. Keadaan berlaku sebaliknya apabila baginda membawa Islam ke dalam masyarakat Arab, sehingga bangsa Arab terkenal sebagai bangsa yang bermaruah dan bertamadun.

Begitu juga di negara kita apabila Kesultanan Melayu mengamalkan Islam yang sebenar maka kekuasaan Melaka telah menguasai dua pertiga Kepulauan Melayu. Inilah yang sepatut direnung bukan mengambil Islam separuh dan meninggal Islam separuh. Sampai bila pun tidak maju, kalau pun maju, kemudian ia akan membawa kehancuran pada negara dan bangsa seperti yang dialami di Amerika Syarikat sekarang penghidap HIV 2 hingga 3 orang dalam satu jam manakala di negara kita 13 jangkitan HIV dalam seminggu.(Mingguan Malaysia 3/10/04, hlm. 19).

Contoh praktikal Islam memimpin perubahan ialah di Kelantan di bawah kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Dengan Islamlah kerajaan Kelantan menerajui dan memimpin perubahan seperti cuti bersalin 60 hari, kerja 5 hari, rumah tiga bilik, kifalah untuk warga emas. Sekarang kerajaan Kelantan mendahului, dan kerajaan Pusat ikut belakang.

Maknanya Islam mampu memimpin perubahan dalam apa suasana sekalipun. Tidak ada alasan untuk orang menolak Islam kerana kehebatan Islam sudah teruji berbanding dengan ideologi dan sistem manusia yang lain.Islam tetap segar, berbanding dengan ideologi lain. Sewaktu ideologi komunis runtuh pada tahun 1990-an, maka orang mengatakan bahawa sistem kapitalis adalah yang terbaik dalam penyelesaian kepada masalah yang berlaku.

Selepas 30 tahun lebih runtuh ideologi komunis, maka sekarang giliran ekonomi kapitalis pula runtuh dengan teruk. Negara Amerika Syarikat yang dianggap ?otai? kepada sistem kapitalis mengalami keruntuhan yang amat dahsyat, lebih teruk daripada apa yang dialami pada tahun 1929.

Perjuangan Umno untuk Islam bersifat 'flip-flop'

Bahananya telah dirasai sekarang oleh masyarakat seluruh dunia termasuk negara kita. Islam yang diperjuang oleh PAS, tidak seperti mana Umno, perjuangan terhadap Islam ialah 'flip flop' ikut suasana dan keadaan. Perjuangannya seperti sumpah-sumpah yang ikut suasana warna dan alam sekeliling.

Kalau suatu tempat itu kuat Islam, mereka akan gunakan Islam banyak sikit. Wanita Umno dan Puteri Umno yang tidak bertudung pun akan pakai tudung. Kita boleh lihat di Manek Urai nanti. Pemimpin Umno yang hipokrit akan menggunakan platform agama untuk meraih keuntungan undi.

Perkara ini pernah berlaku di Pengkalan Pasir sewaktu pilihan raya kecil. Dato' Seri Najib selaku Timbalan Presiden Umno boleh dikatakan setiap waktu ke masjid untuk solat berjemaah di daerah mengundi di Pengkalan Pasir. Tidak berapa lama pula berlaku pilihan raya kecil di Ijok, Selangor, pemimpin Umno berwajah lain pula. Kerana suasana ke-Islaman tidak sekuat di Pengkalan Pasir.

Umno tidak menjadikan Islam sebagai memimpin perjuangannya. Ia menjadikan Islam hanya sebagai kuda tunggangan. Ambil Islam yang untung pada perhitungannya, contohnya zakat. Umno akan bermatian menggunakan agama kerana ia akan dapat menimbunkan duit dalam kantung.

Berkenaan dengan judi, dan arak, hukum hudud Umno buat tidak kisah kerana ia mendatangkan wang. Umno lebih rela mengenakan hukum denda daripada melaksanakan hukum Allah. Ini kerana denda dapat wang, hukum Allah tidak dapat wang. Ini adasar Umno hanya bersandarkan kepada ringgit dan sen sahaja. Tidak lebih daripada itu.

Sewaktu Dr Mahathir Mohamad memimpin negara dan Umno, atas nasihat pakar-pakar strategi telah melancarkan penerapan nilai-nilai Islam bagi membendung kebangkitan Islam. Beliau sedar arus ini tidak boleh dilawan kalau tidak ia akan hanyut di bawa arus.

Maka beberapa program atas nama penerapan nilai Islam ditubuhkan antaranya mendirikan Universiti Islam Antarabangsa, Takaful, Bank Islam, Kursus Bina Insan. Pada peringkat awal memang nampak hebat dengan adanya Slogan Bersih Cekap Amanah, Kepimpinan Melalui Teladan, mempercepatkan jam selama 30 minit untuk melihat dan mengejar kemajuan.

Sebenarnya projek seperti ini diadakan ialah hendak melambatkan kebangkitan Islam sahaja dan perkara ini bukan menjadi matlamat asas mereka untuk melaksanakan Islam secara menyeluruh. Ini hanya program politik untuk mengekalkan kuasa dan memperalatkan agama untuk memancing sokongan rakyat.

Kenyataan Dr Mahathir dalam bukunya 'The Malay Dilemma' dalam halaman 15, membuktikan dakwaan ini: "Kerajaan masih lagi melaksanakan projek-projek seperti mendirikan masjid dan balai raya. Pelaksanaan projek ini dijalankan bukan kerana segala kemudahan tesebut difikirkan perlu, tetapi kerana anggapannya yang salah kononnya langkah-langkah ini dapat memancing undi di di dalam pilihan raya yang akan datang."

Apabila Islam tidak memimpin perubahan, kemajuan yang dikejar tidak dapat dan yang dikendung keciciran. Ini dapat dilihat dengan keadaan pencapaian ekonomi bumiputera pada tahun 1970 ialah 2.4 peratus meningkat pada tahun 1990 ialah 19.3 peratus manakala tahun tahun 2000 telah menurun kepada 18.7 peratus.

Tanah rizab Melayu selepas merdeka ada 3 juta hektar pada tahun 1995 hanya ada 1.7 juta hektar. Inilah kemajuan yang tidak dibimbing oleh Islam. Yakinlah bahwa Islam mampu memimpin perubahan di dunia dan di akhirat. - azm

Oleh Ustaz Idris Ahmad (Ketua Penerangan PAS Pusat)_

Sumber : http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=021304&Itemid=90

*Sama2 kita fikirkan...

Wallahu'alam bissawab.

LadyMuslimah

Monday, June 15, 2009

Anganku Dalam Sebuah KEMATIAN...

Assalamu'alaikum wbt


ALLAH SWT Maha Mengetahui bagaimanakah keadaan ku ketika aku mati meninggalkan segala yang aku sayangi di dunia. Ini adalah cerita dan imaginasi ku "sekiranya............." ::--


Sekiranya 1::


"Eh, kau ni kenapa? Termenung nampak?"Ju berkata padaku. Aku dengan penuh tenang menjawab, "Tiba2 aku teringat hal2 mati ni Ju". "Ish,kau ni! Merepek yang bukan2 lah Nana" katanya tampak tak senang dengan bicaraku yang tiba2. Mati? Ya, sesuatu yang telah ALLAh janjikan. Aku tersedar, "Alamak, baru teringat! Kejap lagi nak jumpa buah hati kesayanganku. Hehehe" tersenyum aku menyedari keterlupaan ku.


"Hmm,kau ni. Tak sah kalau sehari tak jumpa atau dengar suara si Edy tu!" Ju mengusikku. Aku membalasnya dengan pandangan tajam sahaja, sepintas lalu tersenyum. Aku bersiap dengan mengambil masa hanya 10 minit. Cukup dengan membedaki muka ku dan mencalit lips balm.


Edy setia menunggu ku dengan motorsikal Yamaha model NOUVO S. "Hai!" senyum terpamer di wajahku. Rindu aku dengan wajah jejaka di hadapan ku terubat. Tanpa membuang masa aku pun membonceng di belakangnya. Dalam perjalanan menuju ke port2 untuk meluahkan rindu antara sepasang kekasih.


Semasa ingin membelok masuk ke Jalan H, motor kami berlanggar dengan sebuah lori tangki minyak. Dan..............?









Sekiranya 2::


4 pagi... Enaknya tidur... Tiba2 hp ku berlagu:-

Terbangkitnya aku dari sebuah kematian...

Seakan ku dengari tangis mereka yang ku tinggalkan...

Kehidupan disini bukan satu khayalan...

Tetapi, ia sebenar kejadian...



FarEast:HalawatulIman



Aku tersedar dari nyenyak tidur ku yang enak, lalu beristighfar panjang. Aku bangkit menuju ke tandas untuk membersihkan diriku lalu mengambil wudhu'. Alhamdulillah, ALLAH memberikan aku lagi kesempatan untuk aku bertemu dan menghadap depanNYA tatkala semua insan masih di pembaringan. Syukur Ya ALLAH... Meneruskan munajat ku, dalam sujud aku menangis, dalam doa' aku merintih. Ku bangkit lagi, meneruskan perlakuan solat ku. Lalu ku sujud yang terakhir, sujudku ku rasakan terlalu lama... Ya ALLAH akhirnya aku tersungkur semasa menghadapMu. Dan.......


"Ya ALLAH, Matikanlah aku dengan kesudahan yang baik, dan janganlah Engkau matikan aku dengan kesudahan yang buruk..." Ameen ya ALLAH.


Setiap detik aku terlalai ya ALLAH. Ampunilah aku ya ALLAH....

Wallahu'alam bissawab.

LadyMuslimah

Saturday, June 13, 2009

Pulangnya Permata Berharga...kepada PENCIPTA!

Assalamu'alaikum wbt...






Islamic Action Front leader Fathi Yakan, an ifluenced cleric, died after he was hospitalized in serious condition on Friday night, Lebanese media reported. But the Islamic Action Front denied on Saturday that its leader Yakan had died. The front said that he was in critical condition, Naharnet news agency said. Voice of Lebanon radio said erlier that Yakan died at Hotel Dieu Hospital where he was hospitalized the night before. Also, media reports said that Yakan died. Sheikh Fathi Yakan, an Islamic cleric, was born in 1933 in Tripoli. He held a seat in the parliament of Lebanon in 1992. He became involved in Islamic work in Lebanon in the mid 1950s and was a pioneer in the establishment of the Islamic Movement.


Sources : http://www.worldbulletin.net/news_detail.php?id=43301


Ustaz Dr Fathi Yakan (76 Tahun) telah kembali ke Rahmatullah. Beliau adalah seorang Tokoh Gerakan Islam yang lahir pada tahun 1933. Beliau yang lebih dikenali menerusi karya beliau iaitu "‘Maza Ya’ni Intima’ lil Islami ?' – Apa Ertinya Saya Menganut Islam" sering dijemput ke merata Negara dalam membincangkan perkara-perkara yang berkaitan dengan masalah ummah dan perkembangan gerakan Islam secara khususnya.


Al Fatihah....


Wallahu'alam.

LadyMuslimah

Wednesday, June 3, 2009

Aku BUNTU...

Assalamu'alaikum wbt...




Argh!!! Aku buntu, benar2 buntu. Fikiran aku bercelaru, melayang2 entah ke mana. Di mana kah tempat aku mencari jawapan? Pada siapakah aku mengharapkan pertolongan? Aku rasakan aku ini berseorangan. Tidak ada teman yang boleh aku kongsikan suka duka ku ini...

Ya ALLAH, aku tidak tahan lagi dugaan yang Engkau berikan pada ku... ALLAHuakbar!

Ya, benar. ALLAH sentiasa bersama kita. Tika kita susah dan senang, ALAH tidak pernah tinggalkan kita. Tika kita buntu dan butuh jawapan, ALLAH sentiasa bersama2 dengan kita. Tika kita bergelap dan bersendiri, ALLAH sentiasa menemani kita. Salah lah, sekiranya kita menyangka ketika kita bersendiri mahupun berteman tidak ada yang sentiasa bersama2 kita. ALLAH Maha Mengetahui segalanya walau bagaimana pun keadaan kita.



Manusia mana yang rasa dirinya tidak berTuhan? Bila kita merasa diri kita ini tidak ada yang punya, maka kita melakukan segalanya sesuka hati kita. AlQuran dan Sunnah ditolak ke tepi, hanya logik akal sahaja diterima.




Baru2 ni, ana telah YM dengan somebody whom I don't know. YM yang membuatkan ana terfikir dan menilai semula. Pada mulanya, ana masuk ke room chat Islamic 21 (kalau x salah ana). Tapi, kerap kali tersign out sendiri. Maaf kiranya, banyak kesalahan pada Grammar, I try my very best! Hehehe. Ana sertakan sekali di bawah ini:





BUZZ!!!
yaena_nouchi87: Are u there Taibu
yaena_nouchi87: I keep signed out by itself
yaena_nouchi87: if u may
yaena_nouchi87: i want to chat with u here
BUZZ!!!
kulungtaibu: y not in main room
yaena_nouchi87: I keep signed out automatically
kulungtaibu: ok
yaena_nouchi87: can u repeat the Q again?
kulungtaibu: can u tell me why most of the muslim donot bother about non muslim and use loudspeaker in mosque early morning..and non muslim find it disturbance
yaena_nouchi87: As u know,our life start in the earlier morning
yaena_nouchi87: It keeps coming in the morning,it is not we called as a disturbance
yaena_nouchi87: It is wake up call
yaena_nouchi87: going to pray n it is a secret of succes

kulungtaibu: but i have alarm watch get me up from sleep
kulungtaibu: i do not need such call for prayer
kulungtaibu: and am alrady a diciplined person
yaena_nouchi87: Yes,u are
yaena_nouchi87: but,u c
yaena_nouchi87: the azan calling is for everybody

kulungtaibu: but it is according to islam and not for others
kulungtaibu: and islam ways is not suitable to all
yaena_nouchi87: Its only takes a few minutes
yaena_nouchi87: Why it is bothering u much?
yaena_nouchi87: i did not understand it much

kulungtaibu: i dont like any disturbance when i sleep

yaena_nouchi87: is it ur sleep so much important to u?
yaena_nouchi87: in life,there is so much important then sleeping

kulungtaibu: yes atleast during night
kulungtaibu: please donot explain me about the important things...i also know it
kulungtaibu: well about me
kulungtaibu: i am also a follower of god
kulungtaibu: and i also pray
kulungtaibu: but never in nonsense way where other is distrubed

yaena_nouchi87: u c,u just talk about a little thing that u make it out of nowhere to go
kulungtaibu: i take due care while prayer that others are not distrubed by me
yaena_nouchi87: I do respect other religion
kulungtaibu: me too but not the violator
kulungtaibu: and disturber
yaena_nouchi87: What is ur religion?
kulungtaibu: no name
kulungtaibu: to my relgion

yaena_nouchi87: then to whom u r praying to?
kulungtaibu: oh
kulungtaibu: now there will be a long debate of the topic which is not related to my point directly
kulungtaibu: this is the big problem i find inmuslim people while debating
yaena_nouchi87: For me,the resolution is so easy
yaena_nouchi87: when we tolerate with others,then others will tolerate with us too
kulungtaibu: please do not debate on this topic..and tell me is it correct to disturb other for own prayer

yaena_nouchi87: No need to think it so much complicated ways
yaena_nouchi87: it is a human nature to tolerate with others
kulungtaibu: tolerance is for avoidless things only and not for monkey act

yaena_nouchi87: u can say what u want
yaena_nouchi87: i can tolerate so much with u
yaena_nouchi87: because no one is perfect
kulungtaibu: i can understand what u say but
yaena_nouchi87: we are also the same as human being
yaena_nouchi87: when u say such a -ve thing
kulungtaibu: what if a monkey dancing before you...will u tolerate it

yaena_nouchi87: the thing will go back to u
kulungtaibu: or will u try to go away or will your yourself join it
kulungtaibu: i can understand what u say
yaena_nouchi87: monkey is not a human being
yaena_nouchi87: u cannot make synonim to that

kulungtaibu: now let me come to other way to clear my point
yaena_nouchi87: that is different thing

kulungtaibu: will u belive that quran is not perfect
yaena_nouchi87: Even if i do believe so
yaena_nouchi87: but my believe is not important

kulungtaibu: i mean to say live and let live is the best solution
yaena_nouchi87: because Quran is the prove that ALLAH gives to human beings
kulungtaibu: and this i take care of as much as posisble
kulungtaibu: ok forget about quran now please

yaena_nouchi87: but when u live,u must need some guidance do u?
kulungtaibu: yes i get enough guidance from thenature
kulungtaibu: i dont need quran or bible etc
yaena_nouchi87: so what do u need?

kulungtaibu: i love nature and get lesson from it enough
yaena_nouchi87: dont u think?
kulungtaibu: i need is that no one has the right to disturb other

yaena_nouchi87: who is the creator of the nature?
yaena_nouchi87: u respect nature

kulungtaibu: and if one is distubed by other then he or she has the right to stop it
kulungtaibu: u r now changing the topic like other muslims
yaena_nouchi87: because the thing is
yaena_nouchi87: u dont look it widely
kulungtaibu: oh ic
kulungtaibu: what an undrstanding u have
yaena_nouchi87: u just minimize it as ur point of view
kulungtaibu: instead of applying this to all those nonsese people u r applying it to me
kulungtaibu: i think people like you can never understand people like me
yaena_nouchi87: If that u say
kulungtaibu: instead of clearing the point u r just advising me to tolerate it

yaena_nouchi87: forgive me because the different understanding that we have to concude
kulungtaibu: that means others shold continue what they are doing and i should tolereate it
kulungtaibu: and bear the loss
yaena_nouchi87: there is no lost or win
yaena_nouchi87: why do people want so much of winning

kulungtaibu: it is not winning
kulungtaibu: it is just a point to be natural

yaena_nouchi87: when the truth is they dont get anything at the end?
yaena_nouchi87: natural u say
kulungtaibu: big problem in muslim is that they are blind follower of quran
yaena_nouchi87: then tolerating to others in natural also

kulungtaibu: yes but upto some limit
kulungtaibu: and the thing whch can be avoided should be avoided
yaena_nouchi87: The first thing u hv to do when to follow the Quran is about knowledge
kulungtaibu: oh please stop talkingabout all rubbish quran
kulungtaibu: i know it

yaena_nouchi87: u n i dont hv the power to say that people that follow the quran blindly is just an obedint people who follow blindly
kulungtaibu: quran is not suitable to my way of life
kulungtaibu: yes u may be right but for me it is baseles thing
yaena_nouchi87: ho do u know it?

kulungtaibu: good point
yaena_nouchi87: u know all the contents in it?

kulungtaibu: no i donot need it
yaena_nouchi87: ok
yaena_nouchi87: can u hear me for a sec?
kulungtaibu: yes please
yaena_nouchi87: If u may,please learn it first
yaena_nouchi87: then,if it is not good for u
kulungtaibu: i alrady leart it many times
yaena_nouchi87: let me know
kulungtaibu: thats y find it not sutable
yaena_nouchi87: ur heart is not open yet
kulungtaibu: yes there are some point suitableto me and that i am following
yaena_nouchi87: i'll pray that someday
kulungtaibu: but not all quran suitable to me
yaena_nouchi87: someday
kulungtaibu: as nothing is perfect in this world so quran too is not perfect for me
yaena_nouchi87: ALLAH open ur heart to accept is as the light in ur life.ameen
kulungtaibu: do u know what is iq
kulungtaibu: IQ
yaena_nouchi87: yes i do
yaena_nouchi87: but what is the connection?
kulungtaibu: then y donot u understand my point
yaena_nouchi87: explain
kulungtaibu: will you believe i am more relgious person than the so called muslim, hindu etc
yaena_nouchi87: If u may accept Islam overall,than i do
kulungtaibu: if you cannot understand means u have least iq
yaena_nouchi87: u know the Big Bang theory?
kulungtaibu: no islam is not perfect so in other word u can say i am a combination of all goods of all relgion
kulungtaibu: means i am combination of muslim, hindu, christian etc
yaena_nouchi87: u know the Big Bang theor?
kulungtaibu: it is your own thought so i donot say it wrong or right
yaena_nouchi87: theory?
kulungtaibu: no need for this please
yaena_nouchi87: y?
kulungtaibu: leave this big bang
kulungtaibu: it is will just prolong our debate
yaena_nouchi87: c,u dont want others to explain to u
yaena_nouchi87: u justreceive ur own thought
kulungtaibu: sory u r explaining me thethings whch i already know oit
kulungtaibu: please tell something new
kulungtaibu: let us debate in simple way
yaena_nouchi87: Befor those scientist make a research on these thories
kulungtaibu: let us debate in simple way directly
yaena_nouchi87: in thq Quran already mentioned it
kulungtaibu: oh i repeat let us debate in simple way
yaena_nouchi87: well i just leave u a Q there
kulungtaibu: tell me is it good to disturb others for own sake
yaena_nouchi87: do more research
yaena_nouchi87: n please think about others to
yaena_nouchi87: May u will find the light
kulungtaibu: i have already done many reasearch and cometo some conclsion
kulungtaibu: and that only i a debating
yaena_nouchi87: Then u dont look the research by using ur heart
kulungtaibu: very good point
yaena_nouchi87: u do it simply because u use it do debate with others
kulungtaibu: I already use my heart to think
yaena_nouchi87: that is no way u can find the truth
kulungtaibu: oh truth
kulungtaibu: which truth u r talking about
kulungtaibu: so again endless debate
yaena_nouchi87: the truth lies when u want so hard to find the answer to make it the light of ur own
yaena_nouchi87: that is all i want to say
kulungtaibu: like this no conclusion throgh out life and this what the muslim are doing in whole life
kulungtaibu: motivation for truth and life passes away
kulungtaibu: ultiamtgely nothing
kulungtaibu: just natrure wins
kulungtaibu: thats all
kulungtaibu: may be you are muslim or hindu etc
kulungtaibu: all same for nature
kulungtaibu: and all same for god
yaena_nouchi87: The creator behind the nature is WINNING
yaena_nouchi87: that is ALLAH behind all this
yaena_nouchi87: ALLAH the almighty
kulungtaibu: ok thanks and bye......u have least iq
kulungtaibu: you are also like other mndless muslim talking all therories

yaena_nouchi87: I'm sory if within this session
kulungtaibu: and no practical
kulungtaibu: BYE
yaena_nouchi87: i hurt ur feelings
kulungtaibu is typing a message.
kulungtaibu: what
yaena_nouchi87: But,that is not my intention
yaena_nouchi87: as a human beings that ALLAH create
yaena_nouchi87: that is my weakness
yaena_nouchi87: ok,BYE...c u again
BUZZ!!!


Teguran dari sahabat/h ana alu-alukan. Hati dan jiwa setiap manusia milik ALLAH. DariNYA kita datang padaNYA juga kita kembali. Semoga ALLAH bukakan hati kita yang sentiasa berbolak-balik ini untuk menerima RisalahNYA. Amin.....




Wallahu'alam bissawab.

LadyMuslimah

Thursday, May 28, 2009

Challenger...



Assalamu'alaikum wbt...



I want to make this possible!

I can do it!

I must grab my chance and prove to others that they are wrong!



Saya tahu saya boleh!

Saya mesti mencabar kemampuan saya!

Jangan biasa kan diri dengan mengatakan "Hanya sekadar ini yang saya mampu buat atau lakukan!"

Biasakan lah diri, nyatakan dengan penuh keyakinan "I am a challenger!"


Posting kali ini, my priority is to build up my confidence (english ana tak brapa baik,ana cuba juga...hehe. Challenger right? Must Remember!). Kenapa perlu kita pedulikan kata2 orang lain? Tulikan telinga, pandang ke hadapan, cari peluang dan ruang yang ada untuk kita baiki dan terus maju ke hadapan. Apa yang dilemparkan pada kita menerusi kata2 hikmah yang kita dengar dari orang lain, kita jadikan landasan kita untuk sentiasa bergerak maju ke hadapan. Sikap yang perlu kita lempar dan buang jauh2 adalah sikap 'mengundur diri, sebelum kita menghunuskan senjata rahsia - cetusan BOOM! dalam diri'. Hidupkan jangka waktu yang tidak pernah kan habis bagi menghadapi semua obstacles yang sentiasa mendatang untuk menguatkan kita. ALLAH tahu kita mampu. Atas itulah reasonNYA memberikan kita pelbagai duri dalam mengharungi liku2 kehidupan kita sebagai hambaNYA.





Siapa lagi kalau bukan kita?


Bila lagi kalau bukan sekarang?



Wallahu'alam bissawab...



LadyMuslimah

Sunday, May 24, 2009

Bersediakah menjadi Suri Rumah Tangga?

Assalamu'alaikum wbt



Emm...mata dah ngantuk sebenarnya. Tapi, ana gagahkan juga untuk menaip.:) Nak dijadikan al-kisahnya, malam ni nak kena buat agar2 betik. Esok ada majlis sikit dengan ex-clasmate di poli.



Kelakar juga, mengingatkan budak2 macam ana yang baru nak belajar bab2 bakal menjadi Suri Rumah Tangga ni. Kena masak ni, dalam masakan kena campur yang ni, kalau kurang kena tambah yang ni. Macam2 'rulez' yang kita kena follow. Ana, dari sekolah menengah tinggal kat asrama hinggalah sekarang ni. Cuti2 sajalah baru ada kat rumah. Mak cik ana selalu juga memperli "belajar tinggi2, kena ingat juga kita ni bakal menjadi isteri dan seorang ibu. Kenalah belajar benda yang satu ni(memasak)." Terus-terang, masak2 ni bukan lah bidang ana. Ana tak brapa pandai pun kalau nak masak resepi yang berat2. Hehehe...



Tak pandai macam mana pun, practice makes perfect! Tu lah orang selalu kata. Ana tengah dalam proses belajar juga. Cuti2 nilah boleh belajar sikit2 sambil bergelak ketawa dengan mak dan mak cik ana. Lama2 jadi seronok pula. Ya lah, dah jarang di rumah. Bila hal2 kecik macam ni, jadikan kita semakin dekat dan bertambah rapat. Kasih sayang tu terasa sangat2. Macam2 cerita, macam2 resipi boleh di kongsi.



Minat ana jatuh pada 'proses' membuat macam2 jenis kek. Kira dah macam speciality lah ni. Tapi, tak lah mendalam sangat. Yang simple2 tu, kira pass lah kot ye?hehe



Isteri... InsyaALLAH ana akan bakal juga menyandang 'title' itu suatu hari nanti. Dalam perancangan ana, kira2 antara 25 hingga 27 tahun nak menyandang 'title' tu, insyaALLAH doakan ye:) Tapi, cepat atau lambat datangnya pada ana. Ana terima. Ya lah, dah kita merancang tapi perancangan ALLAH kita tak tau kan. DIAlah sebaik2 perancang. Kita menerima dengan hati yang penuh syukur dan redha.(Muslimat baca, tersengih2 ye...tersipu2 malu ye...tapi, kita kena tetapkan target. Terserah segalanya pada ALLAH untuk menentukannya) Semua orang akan menyandang 'jawatan' itu suatu hari nanti,insyaALLAH.



Ana teringat kata2 mak cik seorang ni, masa ikut usrah bebas dulu.


"Mak cik 'start' berdoa' agar ditemukan jodoh yang baik olehNYA dari sekolah menengah lagi. Selalunya mak cik akan minta pada sujud terakhir tiap kali solat(tak kira fardhu atau sunat). Doa'nya kita mintalah:


"Ya ALLAH, kau kurniakan lah aku seorang lelaki yang menentukan segala amalan, ibadah, perbuatan serta pengucapannya melalui penilaian dari kaca mata agamaMU ya ALLAH. Kurniakanlah dia(bakal suamiku) kepada ku yang mencintai aku keranaMU ya ALLAH."






Kita mintalah juga seorang suami yang dapat membimbing kita melalui alat yang di guna di dunia ini untuk dijadikan kebahagiaan yang abadan abada' di akhirah, insyaALLAH.amin...ya rabb.



Wallahu'alam bissawab.




LadyMuslimah

Saturday, May 23, 2009

Syurga Cinta...


Release Date: 21st May 2009


Language: Malay
Running Time: 100 mins

Rating: U
Genre: Romance / Drama
Starring:
Awal Ashaari, Vincent Kok,
Directed by:
Ahmad Idham
Local Distributor:Metrowealth


"Syurga Cinta" or a.k.a. Heavenly Love might be a movie title that seems a little cliche or unappealing to some but no matter how you feel about it, the title actually illustrates the exact plot of the movie. Well-known actor, Awal Ashaari, stars in this movie alongside a newcomer, Heliza. The movie tells a story about two Muslims of Malay ethnicity with traits and believes that differs from one another and how parental guidance bestows a tremendous influence on the child's future.


The film opens with the scene of Irham's (Awal Ashaari) homecoming being celebrated by him and his buddies at a nightclub. The next day, Irham was given a challenge by his mates (Shaheizy Sam and Fizz Fairuz) to court a pious Muslim girl, Syuhadah (Heliza). Within a month, he must break up their relationship in front of his friends to win the bet.


Placing religious subject matters in a romantic relationship related to youths, the movie is viewed as a medium to educate and foster its audience. There's no denying that there are numerous religious values implanted within "Syurga Cinta" making it something positive to look forward to. However, when the film becomes so dense, it shifted to appear as something unrealistic and seemed made-up by the creators of the film. It is true that the abundance of information and dialogues were inserted into the script, but are there actually people in the real world right now that would speak like how the film portrays people to speak?


For the role of Irham that is played by Awal Ashaari, it is not distinguishable from the roles that he had played in the past. Although, an applause should be given to Awal for his success in embracing the role especially during the scene where Irham went on to meet an uztaz and was finally aware of the sins that he had done. The role of Syuhadah that is played by newcomer, Heliza, however was not performed well by Heliza but it is forgiven since this is her first feature film. Hadziq played the role of Ikmal, an active and brilliant 8 year-old boy that is unquestionably joyful to the audience. His behavior is enough to make the audience laugh.




The director succeeded in sending out messages of religious values to the viewers but unfortunately, it would better if they could make it more realistic to people. To the fans of such films, "Syurga Cinta" is a touching and heart-warming film for you to watch.





Source : http://malaysia.movies.yahoo.com/Syurga%20Cinta/movie/14801





LadyMuslimah

Friday, May 22, 2009

AlFatihah...


KUALA LUMPUR, 22 Mei - ADUN Manik Urai, Ismail Yaacob atau lebih mesra dipanggil Pak Su Weil telah meninggal dunia kira-kira jam 5.55 pagi tadi.


Ismail Yaacob meninggal dunia di hospital Kota Bharu difahamkan telah masuk ke Hospital Raja Perempuan Zainab II pada 26 April lalu kerana menghadapi masalah di bahagian kakinya.


Allahyarham antara ADUN yang paling lama berkhidmat di Kelantan sejak menang pada pilihanraya umum 1986.


Beliau yang memegang jawatan sebagai Adun selama lima penggal iaitu pada tahun 1986, 1990, 1995, 1999 dan 2008 itu bagaimana pun tidak diletak bertanding di situ pada pilihanraya 2004 dan PAS kalah pada tahun tersebut.


Pengarah pilihanraya PAS Datuk Mustafa Ali, hari ini dijadual akan mengadakan satu sidang media berhubung perkara tersebut di ibu pejabat parti Kuala Lumpur jam 11 pagi ini.

Keputusan pilihanraya umum 2008 bagi N41 Manik Urai
Jumlah pengundi: 12,292 prang

Peratusan kaum: Melayu 99.25%, Cina 0.44%, India 26%, Lain-lain 0.02%

1. Ismail Yaacob (PAS) 5,746
2. Mohamed Zulkifli Omar (BN) 4,394

Majoriti: 1,352
Jumlah undi: 10,332
Peratus mengundi: 84.05%
Undi rosak: 192



Sumber --> www.pas.org.my



Wallahu'alam







LadyMuslimah

Ketika Cinta Bertasbih



Assalamu'alaikum wbt




Novel Ketika Cinta Bertasbih, dihasilkan oleh Habiburrahman El-Shirazy bakal ditayangkan dalam bentuk sebuah filem di Indonesia pada 11 Jun 2009.



Trailer Movie klik--> http://www.youtube.com/watch?v=mgczybyRz68

Wallahu'alam

LadyMuslimah

Perempuan Berkalung Sorban











Assalamu'alaikum wbt


Entah macam mana, ana klik2 lalu terjumpa cerita ni di youtube. Cerita ni difilemkan di Indonesia. Keluaran dari STARVISION, diadaptasikan dari novel penulisnya bernama Abidah El Khalieqy. Soundtrack filem ni, dinyanyikan oleh Siti Nurhaliza, tajuknya Ketika Cinta. Ceritanya mengisarkan kisah seorang perempuan yang ingin kan kebebasan dan keadilan dalam memperjuangkan peranan seorang perempuan yang bergelar isteri, anak dan seorang ibu.


Pelakon :


Revalina S. Temat (Bawang Putih, Bawang Merah)






Oka Antara



Wallahu'alam.


LadyMuslimah

Holiday...Bermakna Cuti Ke?

Assalamu'alaikum wbt.

Huh...cuti ni nak buat apa ya?hehe:) Hari ni baru ana ingat nak menjengah masuk ke dalam blog. Dah lama fikir-fikir nak taip apa kat dalam ni. Susah juga ya ber'blog'. Persediaan kena ada, dari merapu2 benda2 yang kosong kita bicara soal yang mendatangkan banyak manfaat dan hikmah. InsyaALLAH.

Cuti ni, kiranya banyak juga rehat. Itulah biasanya dikatakan siswa dan siswi sekarang ni. Ana mulanya risau juga duduk kat rumah, tak(teringat kat ji, tak=ndak) tau nak buat apa. Ana bila dah kat rumah terperap saja kat dalam. Nak keluar memang susah, nak ikut program2 luar banyak kekangan juga dari famili terutamanya bila program yang memerlukan ana 'kembara' hingga 10 jam jauhnya dari rumah. Bila berada di rumah, tidak lah kita narrow-minded kan minda hanya di luar kita boleh berdakwah. Dalam satu2 tempat, bukan kita tidak hidup berjiran. Kita tidak hidup dalam hutan, sampai tak nampak orang sekeliling. Orang yang dekat dengan kitalah sangat memerlukan pengisian rohani. Mereka malu mencari, kita dekat dan hulurkan diri willingly. Itulah kerja-kerja sebagai pendakwah. Sebagai seorang pendakwah, kita tidak tunggu bulan jatuh ke riba. Bila kita menunggu, kita hanya akan bergelap sambil ditemani cahaya bulan yang samar2.


Ana punyai kelemahan yang sangat ketara dalam bidang dakwah, dari segi pengetahuan dan juga dalam medium penyampaian idea ana sendiri. Kelemahan, tidak selamanya menjadi kelemahan jika kita mempunyai banyak alternatif untuk mengatasinya. Sebagai seorang pendakwah, kita kena bijak menentukan alternatif serta cara untuk mengatasinya. Tidak selamanya kita duduk di bawah takuk yang sama. Alasan demi alasan yang diberi, semata-mata menunggu agar menjadi lebih hebat dan hebat kena kumpul ilmu banyak2 baru nak berdakwah, logikkah? Semasa berdakwah, ilmu kita tidak bertambah kah? Semasa berdakwah, kita tidak boleh menambah ilmu? Lagi banyak kita berdakwah, lagi banyak ilmu yang kita kaut dan korek, lagi banyak kita berkongsi dari kumpul dan simpan lama2 akhirnya berkarat tidak diguna.


Tidak semua lahir2 nya insan boleh bercakap. Semua bermula dari A hingga Z, dari Alif hingga Ya. This is one of the problems, people tend to feel scared to say out loud their oppinion. Kenapa ini berlaku? Perlu di perbetulkan, tidak semua pendapat, tidak semua idea semestinya kita ambil. Perlu ada pencadang agar idea bertambah dan berkembang. Possibility itu ada, kita menjadi pencetus kepada idea2 yang lain. Kita buat sharing moment ini. Terutamanya adik2 poli yang ingin dan baru melangkah ke stage yang lebih hebat dalam berdakwah. Tidak perlu ada perasaan takut untuk lontarkan idea anda, walaupun anda berpendapat "idea saya just biasa2". Biasakan diri, berkata dalam diri "saya perlu lontar pendapat/idea saya sungguhpun tidak biasa tetapi lontaran saya semestinya ber'luar biasa''. Ana tidak katakan, kita perlu meletakkan diri kita berada di tempat yang tinggi ataupun meninggi diri tetapi sebagai pencetus kepada IQ, EQ dan SQ kita yang mungkin belum terjaga dari tempat beradu. Malahan, mencetuskan motivasi yang tinggi dalam diri.


Back to my holiday :

Cuti ni, ana buka kelas mengaji setiap hari Isnin, Selasa, Rabu dan Juma'at. Hari Khamis ana luangkan masa dengan nenek ana untuk Membaca Yasin dan mengajar mengaji dalam masa yang sama. Semakin ana dekat, semakin ana faham. Orang kata, orang-orang tua yang semakin meningkat umur semakin bersikap 'baby'. Maksud ana disini, mereka sangat2 memerlukan perhatian dan pengisian rohani. Nenek kata dengan ana : " Kat sini, ada juga kelas mengaji setiap hari Selasa jam 2 petang. Tapi, guru mengajinya seorang, muridnya dalam 30 orang." Ana teringat kata2 Abdul Rahman Mohamed dalam bukunya Travelog Seorang Da'i :-
"Para pelajar kelulusan dunia menggelabah mncari pekerjaan walaupun segulung ijazah universiti dapat digenggam. Sebaliknya, kami daripada kelulusan ilmu ukhrawi tidak kekeringan peluang untuk mendapatkan pekerjaan. Bahkan banyak permintaan yang tidak dapat kami penuhi"









Wallahu'alam.

LadyMuslimah

Wednesday, April 29, 2009

.: LuV U FILLAH:.


Buat Sahabat/h ku...
Rindunya ingin bersua..
Masihkah ada kesempatan untukku bertemu?
ALLAH Maha Berkuasa atas Segala Sesuatu...

Buat Sahabat/h ku...
Perjuangan ku rasakan masih jauh...
Terasa tak mampu aku tempuh...
Aku harapkan doa'mu yang nun jauh di sana...

Buat Sahabat/h ku...
Bertemu kah kita lagi di dunia atau di akhirat sana?
Apakah keadaan kita sama di pandangan Yang ESA?
Apakah kita tergolong dalam golongan yang sama?

Buat Sahabat/h ku...
Begitu lemahnya diriku dalam menempuh liku-liku kehidupanku...
Terasa terhina pada pandanganNYA...
Matikah aku dalam IMAN atau dalam KEKUFURAN?

Buat Sahabat/h ku...
Pada ALLAH jua ku berharap...
Pada siapa lagi akan aku meminta...?
Selain dariNYA yang Maha Mengetahui Segala rahsia walau sebesar zarah...

Buat Sahabat/h ku...
Ku doa'kan agar kita sentiasa kembali kepada fitrah yang ESA...
DariNYA kita datang, KepadaNYA jua kita kembali...
Bila2 masa MAUT pasti akan datang...
Bahagiakah kita?
Deritakah kita?
Pada ketikaitu...?

--------------------------------------

Perjal anan kita tak sentiasa panjang,
Tiap detik dan masa terasa begitu singkat,
Kita harapkan panas hingga ke petang,
Rupanya hujan turun di tengahari...

MATI adalah PASTI!
JANJI ALLAH adalah PASTI!
Tapi,pastikah kita ke mana tempat kita di AKHIRAT sana?
Hanya ALLAH Maha Mengetahui Segala-galanya...

*Menangislah walau sedetik kerana ALLAH...

Wallahu'alam.





LadyMuslimah

Tuesday, April 14, 2009

Sekalung Tahniah!


LadyMuslimah

Tuesday, April 7, 2009

Indahnya akhlak seorang pemimpin




Di petik dari blog Jamil Kucing - Dipetik dari blog en Saif

Malam tadi kira-kira jam 9.30 malam berlaku satu kemalangan kecil yang membabitkan penunggang motosikal dengan sebuah kereta di Simpang, Taiping ketika rombongan calon menuju ke beberapa tempat ceramah di Bukit Gantang.

Sebuah motosikal dilanggar oleh sebuah kereta yang terus melarikan diri tanpa memberi pertolongan. Kejadian itu berlaku dihadapan kereta calon. Hj Nizar meminta pemandunya menghentikan kereta dan terus meluru keluar untuk memberi pertolongan. Hj Nizar telah menahan sebuah kereta polis dan memohon kerjasama pihak polis untuk mengawal lalulintas dan meminta pertolongan polis supaya menghantar mangsa tersebut ke hospital.

Kemudian Hj Nizar terus beredar menuju ke beberapa tempat program yang telah dijadualkan.

LadyMuslimah

Tuesday, March 10, 2009

Kami Tidak Setuju PPSMI....!!!!!













Bantah 100% PPSMI!!!!!
LadyMuslimah

Thursday, March 5, 2009

Beauty & Ugly

According to the Oxford Mini Dictionary & Thesurus


Beauty – 1 the quality of being very pleasing to the senses 2 a beutiful person 3 an excellent example

Ugly – 1 unpleasant to look at 2 threatening or hostile


Pada pandangan anda sendiri, apakah yang dimaksudkan dengan Beauty and Ugly? 2 perkara ini mestilah mempunyai perbezaan yang sangat-sangat ketara. Ana rasa semua pun setuju. Sekiranya anda tidak bersetuju. Mungkin boleh perbahaskan insyaALLAH di pertemuan atau pun penulisan kali lain.


Apa yang ana ingin kongsikan di sini, mungkin menarik ataupun tidak. Terpulang pada penilaian diri masing-masing. Semua pun berhak menilai sesuatu yang baik dan buruknya. Baik? Buruk? Adakah yang Beauty itu semestinya yang Baik dan adakah yang Ugly itu semestinya yang Buruk? Adakah yang Beauty itu semestinya dipuji dan adakah yang Ugly itu semestinya dikutuk? Adakah... Bla... Bla... Bla... Memang banyak bezanya ya, jika kita ‘list’ kan pun mungkin ndak kan pernah kita mengupas habis setiap satunya kenapa itu dan ini. Itulah hikmahnya di sebalik setiap kejadian ciptaan-NYA. Baik. ALLAH SWT menciptakan sesuatu yang tidak ada kepada menjadi adanya sesuatu itu. Suka hati ALLAH lah nak cipta macamana pun kan. Semestinya akal kita menerima sesungguhnya ALLAH itu MAHA BERKUASA di atas segala sesuatu. Bila ALLAH kata ‘kun’ maka jadilah.


Ana timbulkan satu persoalan di sini, berhakkah kita ini yang diciptakan ALLAH mengutuk atau berkata atau merungut tentang Beauty & Ugly nya sesuatu itu? Fitrah manusia sukakan sesuatu yang indah, alhamdulillah. ALLAH sendiri sukakan sesuatu yang indah. Adakah fitrah manusia membencikan sesuatu yang tidak indah? Ya, mungkin juga fitrah. Tapi, ALLAH tidak memandang kepada paras rupa atau pun bentuk luaran seseorang itu. Macamana hodoh pun seseorang itu dari segi fizikalnya, luarannya atau apa sahaja yang kita nampak hodoh pada pandangan mata. Still, kita ndak ada kuasa untuk mengatakannya.


Ana terfikir sejenak, adanya seseorang berkata “Betapa hodohnya si Pulan bin/binti si Pulan itu, ndak ada kuasa mau layan mahupun memandang wajahnya”. Aduh, rasa sedih juga jika orang yang dikutuk itu mendengar kata2 yang pada ana sangatlah kesat/kasar. Maksudnya di sini, bagi ana orang yang mengutuk sesuatu yang hodoh tapi padanya terdapat hikmah yang tidak dapat kita tafsirkan/nilaikan melainkan hanya pada kekuasaan ALLAH Yang MAHA MENGETAHUI segalanya. Bukankah juga secara tidak langsung kita mengutuk ALLAH??? Segala sesuatu itu ALLAH yang ciptakan, siapa kita untuk menidakkan dan mengutuk ciptaan ALLAH??? Adakah kita ini hebat sangat pada pandangan ALLAH?


Bukankah ALLAH telah berfirman dalam al-Qur’an Surah At-Tin ayat ke-4 :
“ Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya”


Siapakah kita untuk mempersoalkan Kekuasaan ALLAH dalam menciptakan sesuatu? Siapakah kita untuk mempersoalkan kelemahan manusia padahal di sebaliknya hanya ALLAH yang mengetahui hikmat di sebaliknya? Siapakah kita? Siapakah kita? Siapakah kita untuk menuding jari pada seseorang dengan bangga menyatakan kelemahan(kesalahan) sedangkan empat jari terlebih dahulu menuding ke arah kita? Berhakkah kita untuk membenci sesuatu padahal diri kita ini, kita tidak bahaskan/muhasabahkan sepenuhnya? Perlukah kita mengadili seseorang itu tanpa mengetahui apakah yang sebenarnya? Berhakkah kita menentukan siapa yang kita sukai dan siapa yang kita benci?


Hendaklah kita mengadili seseorang itu berdasarkan mata hati yang bersih tanpa ada terpalit padanya penyakit hati dan seumpamanya. Ketahuilah, kita hanyalah hamba ALLAH SWT bukan penolong atau pengkritik atau pentafsir atau pembantuNYA. Malahan, kita ini adalah hamba kepadaNYA. Sebelum kita menilai sesuatu itu, perlunya kita menilai diri kita pertama-tama kalinya sebelum menilai orang lain. ALLAH tidak menilai seseorang itu dari luarannya, tapi ALLAH menilai sesuatu itu dari dalamnya(iman).


Biarlah kita nampak hodoh di pandangan mata manusia, asalkan kita nampak indah pada pandangan ALLAH. Memadailah ALLAH buat kita, (insyaALLAH) ALLAH menjadikan segalanya cukup untuk kita.
Wallahu’alam.


(1915-05 March 2009)


LadyMuslimah

TRAVELOG Seorang Da’i



Kisah benar liku-liku perjalanan seorang pendakwah guna mencari kekuatan sebagai bekal dalam perjuangan.
Abdul Rahman Mohamed antara tokoh agama kelahiran Singapura mempersembahkan buku TRAVELOG Seorang Da’i dengan mengisahkan susah-senang perjalanan hidupnya. Beliau pada peringkat awalnya yang tidak mempunyai didikan dalam agama, dari seorang remaja yang berkarenah seperti mana biasanya jiwa remaja yang lain diberi petunjuk oleh ALLAH SWT. Wallahu’alam.
(1833-05 Mac 2009)
LadyMuslimah

CINTA di Rumah Hassan Al-Banna


Buku ini dituliskan oleh Mohammad Lili Nur Aulia, Pengantar oleh Dra. Hj. Wirianingsih. Mengisahkan tentang kehidupan seorang Penda’wah yang bernama Imam Hassan alBanna. Didalamnya terkandung 5 sub-topik, salah satunya ialah Didikan Hassan al-Banna kepada Anak-anaknya.


Buku ini sangat menarik perhatian ana. Bagaimana Da’wah itu seharusnya bermula dari rumah dengan orang yang terdekat dengan kita. Cara-cara pendekatan yang berhikmah tetapi tegas dengan penuh rasa kasih dan sayang juga mengandungi kelembutan yang menyebabkan keluarga Imam Hassan al-Banna begitu merasai ketiadaannya di rumah. Begitu mendamba dan merasai kasih seorang ayah yang begitu komited keterlibatannya dalam bidang Da’wah tetapi masih mempunyai masa untuk bersama keluarga.


Ikuti kisah Imam Hassan al-Banna yang ditulis dalam 75 muka surat dengan setiap satu isi ceritanya boleh terkesan dalam kehidupan harian kita. Jika kita merasakan kitalah paling sibuk dengan tugasan harian kita, boleh kita ambil iktibar dari catatan harian kehidupan Imam Hassan al-Banna yang merasai setiap detik adalah penting untuk semuanya.=) Wallahu’alam


(1824-05 Mac 2009)

LadyMuslimah

Malunya...Malunya...Malunya...

Pada tanggal 4 Mac bersamaan dengan hari Rabu, kelas ana kira ‘full’ jugalah jadualnya. Pagi jam 9 hingga jam 1 tengahari ada kelas Construction Economics 1. Patutnya hari tu kena submit kerja. Malam selasa rancang nak buat kerja dengan rakan-rakan sekelas, tapi ndak jadi disebabkan ada hal yang ndak dapat dielakkan. Dengan bantuan ALLAH SWT, Alhamdulillah kelas Madam Jullian(Tutorial) pada jam 11 pagi dibatalkan. Hanya perlu ‘submit’ kerja yang Madam beri pada minggu lalu dan kerja yang baru juga diberi pada minggu ni hari Selasa waktu kelas Post Cont. Ana ndak da ambil kelas Post Cont, jadi soalan yang baru ana ndak da dapat la.
Lepas habis saja kelas Tuan Hj Basar(lebih kurang jam 10.15 pagi), kami bertiga (kak Farah, Kak Mira dan ana sendiri) buat kerja yang ndak siap tu di Cafe KAED. Alhamdulillah, syukur sangat2 pada ALLAH kerja tu dapat juga siap. Kelam kabut, ndak jugalah sebab masa buat kerja dalam keadaan tenang kiranya dengan suasana yang macam ‘Pasar’ di cafe tu...Bolehlah...=) Seusai sahaja siap, ana minta tolong dengan kak Farah untuk fotostatkan kerja tu bagi memudahkan ana buat ulang kaji. Terima kasih kak Farah...=D InsyaALLAH ana akan bayar duit fotostatnya ya, di kelas Procurement selasa depan...hee
Ana pun bergegas ke kelas LE 0620, kelas Speaking di CFL SOSDEL LAB 5. Kelas stat jam 2-5 petang, letihnya ALLAH saja yang tahu. Ndak dapat nak tumpu perhatian 100% dalam kelas ni..huhu=( Jawab soalan latihan yang diberikan tu pun macam s0-s0.. Sebaik class dismiss, Huda (dari Yaman) ajak ana balik sama2. Kami ber2 selalu balik sama2 sebab dia duduk Mahallah yang sama dengan ana iaitu Mahallah Ruqayyah, tapi dia duk di Blok PG ana di Blok C.
Selalunya, kami akan balik ikut laluan dari Mahallah Hafsah. Huda ni, kalau ada bas UIAM lalu dia akan kata “We shouldn’t take the bus. The wind is ok today. We can walk...Alhamdulillah” lepas tu dia senyum di sebalik niqab yang dia guna. Ana perasan juga, mesti orang lain hairan macamanalah ana boleh berkawan dengan budak Yaman. Kita panggil budak ‘Arab lah ni... Ntahlah, perkataan ‘Friend’ tu universal sungguh kan. Lagipun Islam kan bersaudara=) We Unite For Islam! Tak kisahlah dari mana pun asal kita, tetap dalam landasan yang sama...
Nak ceritanya, jika ke Mahallah Hafsa akan lalu CELPAD dan IRKHS. Dekat round about, kami ndak tersengaja terjumpa dengan seorang mak cik ni. Ana panggil ‘Aunt Mat Saleh’ la... Aunt nie ndak larat mau jalan jauh. Dia guna besi penyokong di depan tu (ndak tau apa nama dia...maaflah ya) untuk bantu dia berjalan. Aunt tu panggillah ana dan Huda, dia kata “Can you help me to get a cab? I cannot go to the main road.” Kami pun pergilah ke main road, mau dapatkan teksi untuk aunt tu. Malunya ana ndak terkata, tiap kali tahan teksi minta tolong masuk ke CELPAD semua teksi pun beralasan “Maaflah, saya nak cepat ni”. 3 buah teksi dengan alasan yang sama. Ana maklum kan lah kat pak cik teksi, ada seorang aunt ndak larat mau jalan keluar untuk dapatkan teksi boleh ndak kalau masuk ke CELPAD dan ambil mak cik tu, dah ada tunggu dekat round about. Semua pun ndak mau. “Maaflah, ndak dapat masuk”.
Ana terangkan lah keadaan soal jawab ana dengan pak cik teksi tu. Huda pun kata “How come they are doing this? If in Yaman there’s already a cab that willing to take the aunt”. “These people are not thinking very clearly, if they are doing this ALLAH will pay him in good return... MasyaALLAH”. Malunya ana...Malunya ana...Malunya ana... Beginikah sikap kita sebagai orang Melayu atau pun sebagai seorang MUSLIM? Ana merujuk kepada diri ana sendiri, kelemahan diri ana sendiri. Adakah niat ana buat amal ‘Ibadah LILLAHITA’ALA? Dunia ini hanyalah alat untuk mencapai kebahagiaan di Akhirat kelak. Kita janganlah mengharapkan apa-apa balasan di dunia sedangkan yang ALLAH janji dan memang confirm kepada sesiapa yang membuat amal kebajikan, ALLAH akan membalas dengan berlipat kali GANDA!
Macamana dengan aunt tadi? Ana dan Huda fikir “It Will be better if we just enter the taxi and ask him to go to the CELPAD and then we let the aunt take the taxi. Yes, this would be a better plan or the answer will be NEVER!” Kami pun terpaksalah guna idea macam tu. Baru teksi nak masuk. Bila kami turun, pak cik teksi tu tengok siapa yang akan naik ana ada jugalah terdengar keluh kesah pak cik teksi tu. Tapi samar2. Semoga ALLAH murahkan rezeki pak cik teksi tu dengan tolong aunt tu. Amin.
Setiap kebaikan yang kita lakukan, sangat tinggi nilainya di sisi ALLAH. Sekecil mana pun orang lain atau kita sendiri nampak kebaikan itu, tapi terpulang pada ALLAH yang akan membalasnya dengan kebaikan yang berlipat kali ganda. Ikhlaskan niat hanya kerana ALLAH.
Mahkamah ALLAH lebih bernilai, dan kita berdoa’ sekecil manapun usaha kita dalam kebaikan berkemungkinan besar itulah penyebabnya kita terlepas dari seksaan azap api NERAKA. Wallahu’alam.
(1740-05 Mac 2009)
LadyMuslimah

Wednesday, March 4, 2009

PPSMI bawa 'kecelakaan' kepada pelajar luar bandar


TEMERLOH 4 Mac - Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasruddin Hassan Tantowi berkata pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Ingeris (PPMSI) memberi 'kecelakaan' kepada pelajar luar bandar.

Menurutnya, kedegilan kerajaan Umno-BN mempertahankan PPMSI yang diwarisi daripada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir itu menunjukkan Umno-BN mempunyai agenda besar tersembunyi di sebalik PPMSI itu sedang semua pakar bahasa dan cendekiawan negara memberi petunjuk negatif terhadap PPMSI itu.

Pakar bahasa itu bimbang PPMSI akan memberi kesan negatif terhadap kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dalam jangka masa panjang.

Nasruddin mengimbau sejarah lampau apabila Umno menghapuskan penggunaan tulisan jawi bagi bahasa Melayu yang akhirnya telah mematikan tulisan itu sehingga generasi kini tidak lagi mampu menulis dalam tulisan itu.
Katanya, strategi jangka panjang penghapusan tulisan jawi dahulu telah mencapai matlamatnya apabila generasi muda tidak lagi boleh membaca buku agama yang bayak ditulis dalam tulisan jawi.

Kini Umno sekali lagi cuba mengubah penguasaan bahasa di kalangan orang-orang Melayu dengan PPMSI yang kesan akhirnya akan menghapuskan pengunaan bahasa Melayu melalui PPMSI di sekolah-sekolah.

Nasruddin percaya, dengan penguasaan meluas bahasa Inggeris akan memudahkan penyebaran ideologi barat di kalangan orang Melayu-slam yang gagal dilaksanakan penjajah Inggeris kerana orang-orang Melayu tidak memahami bahasa Inggeris.

"Saya percaya PPMSI ini adalah usaha untuk menjauhkan orang dengan Islam dahulu mereka telah ubah penggunaan tulisan Jawi kini bahasa Melayu itu sendiri pula cuba dihapuskan," katanya ketika berucap dalam Majlis Penerangan di Kerdau.

Justeru, semua pihak mesti mendesak PPMSI kembali diajar dalam bahasa ibunda iaitu bahasa Melayu.

Dalam ucapanya yang tegas itu, Nasruddin menarik perhatian bahawa tiada negara yang berjaya di dunia dengan menggunakan bahasa asing sebagai bahasa pengantar berbading negara-negara yang menggunakan bahasa ibunda.
Katanya antara negara yang gagal mundur menggunakaan bahasa Inggeris ialah Filipina, India dan Zimbabwe manakala negara-negara yang maju seperti Jepun, Jerman, Korea Selatan dan lain-lain semuanya menggunakan bahasa ibunda sebagai bahasa pengantar. - harakah


Sumber : http://www.pas.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=2129&Itemid=32

LadyMuslimah

Friday, February 6, 2009

1,000 Mahasiswa Akan Berdemonstrasi Desak BN Hormati Keputusan Rakyat


Ditulis oleh Muhamad Syaari bin Ab Rahman
Jumaat, 06 Februari 2009 06:15



Tarikh : Hari ini, Jumaat (6 Feb 2009)

Masa : 3 petang

Tempat : Masjid Ubudiyyah Kuala Kangsar, Perak


Himpunan mahasiswa bersama rakyat Perak ini bertujuan memberitahu kepada kerajaan baru negeri Perak di bawah Barisan Nasional kini bahawa mereka adalah sebuah kerajaan yang terlalu rapuh dan bakal mencetuskan kegawatan politik lebih dahsyat kepada tanah air dan negeri Perak sendiri. Himpunan ini juga untuk mahasiswa merayu kepada Duli Yang Maha Mulia Paduka Seri Sultan Perak Darul Ridzuan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Perak bagi memperbaharui mandat rakyat selepas keputusan 8 Mac seolah-olah sudah tidak dipedulikan ahli-ahli Parlimen yang melompat.


Presiden GAMIS, saudara Dzul Khairi ketika dihubungi di Ipoh menyatakan keputusan yang dibuat oleh GAMIS tersebut adalah merasakan kepentingan fungsi mahasiswa dalam mengepalai gerakan mengembalikan budaya berpolitik yang sihat di pentas demokrasi yang mesti tunduk pada kuasa majoriti rakyat, bukannya adegan badut-badut politik murahan yang menjadi buah catur politikus berkepentingan sehingga rakyat yang terkorban. Beliau juga menggesa seluruh pencinta keadilan tanpa mengambilkira ideologi politik, bangsa dan agama untuk hadir bagi mengembalikan kestabilan politik di Perak.




Re-Posted by: LadyMuslimah

Jalan Da'wah...



Syeikh Mustafa Masyhur مصطفى مشهور telah berkata di dalam bukunya "Jalan Da'wah":



طريق الدعوة طريق واحدة

سار رسول الله (ص) وصحابته من قبل

وسار الدعوة ونسير عليها

بتوفيق من الله من بعد:

إيمان وعمل ومحبة وإخاء

دعاهم إلى الإيمان والعمل

ثم جمع قلوبهم على الحب والإخا

ءفإجتمعت قوة العقيدة إلى قوة الوحدة

وصارت جماعتهم هي الجماعة النموذجية

التى لا بد أن تظهر كلمتها

وتنتصر دعوتها

وإن ناوأها أهل الأرض جميعا.



شيخ مصطفى مشهور في الكتاب طريق الدعوة



"Jalan Da'wah itu adalah jalan yang satu.

RasuluLlah S.A.W. dan para sahabatnya

telah berjalan di atasnya sebelum ini,

dan kami (juga) dengan taufiq Allah

berjalan di atasnya dengan berbekal:

Iman, amal, kasih-sayang dan persaudaraan.

Mereka (RasuluLlah S.A.W. dan para sahabatnya)

berda'wah kepada iman dan amal,

dan hati-hati mereka berhimpun

di atas kecintaan dan persaudaraan.

Maka berpadulah kekuatan aqidah

kepada kekuatan kesatuan.

Terjadilah jamaah mereka jamaah contoh,

yang tidak boleh tidak

pasti akan jelas kalimah-kalimahnya

dan akan menang da'wahnya

walaupun seluruh penduduk bumi

menentangnya."



Re-Posted by:LadyMuslimah

Kisah Ana 1

Huh...Huh...usai solat ana berteleku di atas sejadah, kadang ketawa kadang menangis. Kenangan di waktu kejahilan dulu bermain di minda. Pelbagai tingkah laku yang mengusik hati, beribu kata yang mengguris hati. Serasa ingin saja ana kembali ke masa yang lalu, ingin perbetulkan apa yang berlaku. Tapi, itu semua adalah di luar batasan seorang hamba yang bergelar manusia biasa. Ana dilahirkan dalam keluarga yang tersangatlah biasa, mak dengan abah seperti mana biasanya keluarga2 yang lain menerima ana dengan hati yang lapang dan gembira. Ana ditatang bagai minyak yang penuh, maklumlah anak pertama. Mak cik ana selalu bercerita, ana begitu teruja sebaik sahaja nampak abah balik dari kerja kerana sudah pastinya abah akan membonceng ana dengan basikal dan kami akan bersiar2 mengelilingi taman perumahan Lok Kawi(KK, Sabah).


Ana rasa begitu disayangi oleh orang-orang yang berada di sekeliling ana. Keluarga sebelah mak, keluarga sebelah abah. Dengan kehadiran adik2 dalam keluarga menambahkan lagi kemeriahan dalam keluarga. Ana tak ingat ana berumur berapa tahun, ketika nenek perempuan ana meninggal dunia(ibu kepada mak ana). Ahli keluarga selalu bercerita, ana dulu kecil2 kuat menangis. Tengah2 malam bangunkan ahli keluarga yang lain. Macam dalam wayang P.Ramlee tu, Ahmad Albab. Arwah nenek perempuan yang selalu sabar dalam menjaga ana. Ana akan berhenti menangis bila Arwah nenek lelaki mendendangkan lagu P.Ramlee. Tidur lah...Wahai Permaisuri...(ana tak tau pun versi penuh lagu ni) Ini salah satu lagu yang dinyanyikan, yang lain ana tak berapa pasti. Ana tak begitu familiar dengan lagu2 P.Ramlee.


Arwah nenek lelaki adalah imam Masjid Kg Tg Aru. Ana selalu bertanya dengan mak cik2 ana khususnya macamana suara arwah nenek? Bestnya kalau dapat belajar mengaji dari arwah nenek. Mak cik2 ana selalu mengaji di dalam bilik dengan pintu tertutup, takut2 kalau arwah nenek dengar mesti ditegur bacaan itu dan ini. Yang itu kena baca begini. Yang itu bunyinya macam ini. Lucunya walaupun begitu, arwah nenek tetap mendengar dan bacaan akan dibetulkan dari sebalik pintu. Haha... Ana masih ingat ketika arwah nenek lelaki kembali ke Rahmatullah, fitrah manusia akan berasa sedih apabila kehilangan sesuatu yang berharga. Sebelum kain menutupi muka arwah nenek lelaki, ana disuruh kucup dahinya. Kesalnya, ana tidak dapat berbuat demikian kerana kesedihan yang terlalu dan maklumlah ketika itu ana hanya berusia berapa tahun. Cukup untuk mengetahui arwah nenek tidak akan tinggal bersama2 lagi kerana ada tempat tinggal yang ‘Khusus’ untuk arwah.


Dalam kehidupan yang sesingkat itu, secara hakikatnya kita punyai kesedaran yang nyata bahawa maut pasti akan mengundang kita bila-bila masa. Tidak kira yang muda, yang tua, yang kaya dan yang miskin. Dan pastinya kita mempunyai ‘rumah’ yang bakal kita duduki yang sentiasa memanggil kita 5 kali dalam sehari. Wallahu’alam. (To Be Cont’d)


(2145-28 Jan 2009) LadyMuslimah

LadyMuslimah

Tuhan...Aku Mahu Letak Jawatan!


“Ana ndak tahan, mahu letak jawatan dari Company itu dan ini...” Jika kita bekerja sebagai pekerja di sesebuah organisasi/syarikat bila2 masa nak letak jawatan, insyaALLAH boleh. Tertakluk pada syarat yang telah ditetapkan dalam sesebuah organisasi/syarikat. Kita boleh jadi Engineer, jadi arkitek, jadi Cikgu, jadi Lawyer, dan pekerjaan2 lain yang pelbagai. Kita masih boleh letak jawatan dan mencari pekerjaan yang baru, kan? InsyaALLAH boleh. Sediakan surat perletakan jawatan serahkan pada majikan dan apabila mendapat approval, it is considered settled.




Tapi, boleh ndak jika kita katakan “Ana nak letak jawatan dari menjadi hamba ALLAH SWT? Beban yang ana pikul tersangat2lah berat. Ana ndak mampu menjadi hamba yang dikehendakiNYA. Dan ini surat perletakan jawatan ana”. Pelik? Kebanyakan manusia pada ketika ini walaupun tidak terlafaz dari lidahnya, tapi dari perbuatannya menzahirkan rasa memberontak pada ALLAH. Jiwa manusia pada ketika ini lebih kepada AMAR MUNGKAR NAHI MA’ARUF!


“Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu” (Al-Dzariyat:56)



Berdasarkan ayat di atas, telah nyata kita ini adalah ciptaan ALLAH SWT dan kita adalah hamba kepadaNYA. Semua yang ada pada kita adalah pinjaman yang ALLAH pinjamkan semata-mata, tidak ada yang kekal melainkan ALLAH SWT. ALLAH bukanlah majikan kita dan kita bukanlah pekerja ALLAH. Kita ini tetap hambaNYA dan WAJIB tunduk, patuh serta ta’at padaNYA tidak kira dalam apa jua keadaan sekalipun. Jika ALLAH itu majikan kita, sudah tentulah kita sebagai pekerja bila2 masa boleh berkata “Tuhan, aku nak letak jawatan, ndak tahan, nak cari majikan yang lain”. Sekiranya begitulah kita, kufurnya kita pada hakikat serta nikmat dari ALLAH yang telah mengangkat darjat kita lebih tinggi dari makhluk-makhluk ciptaanNYA yang lain.


Telah lupakah kita pada kisah dimana ALLAH telah mencipta ADAM?


“Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat.’Aku hendak menjadikan khalifah di bumi.’ Mereka berkata, ‘Apakah Engkau hendak menjadikan orang yang merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan ami bertasbih memujiMU?’ Dia berfirman, ‘Sungguh, Aku mngetahui apa yang tidak kamu ketahui.’ “ (AlBaqarah:30)


Bukan untuk memperli sesiapa, tetapi lebih kepada peringatan khususnya buat ana dan juga sahabat/h. Bila masuk waktu, azan dah berkumandang mengajak kita menyembah kepada yang ESA. Panggilan ndak banyak pun, cuma 5 kali dalam sehari saja tapi kadang2 rasa berat sungguh nak tunaikan kewajipan kan? Berbanding dengan sms, panggilan telefon dll. Tit..Tit.. ndak sampai 10 saat mesej sahabat/h kita dah reply balik. Bila bercakap di telefon pun begitu, kita lebih gemar menghabiskan masa bercakap perkara2 yang bukan-bukan(lagho) berbanding dengan ilmu. Tapi, kenapa kita tidak boleh luangkan walau untuk 5 minit di atas sejadah?


Betapa ana rasa malu sebagai hamba ALLAH yang telah ALLAH kurniakan segala bentuk ni’mat dan kasih sayang yang tidak terhingga ada kalanya ana menjadi alpa serta mudah lupa.


Ya ALLAH maafkan lah kami yang kalanya melampaui batas sebagai hambaMU. Amin.

(2100-28 Jan 2009) LadyMuslimah.

LadyMuslimah

Adds